Bieżące informacje z dróg Bielska-Białej i najbliższych okolic
Dodaj informację 518 176 078

Jak skrócić drogę hamowania i wydłużyć żywotność opon?

Opony to właściwie nasz najważniejszy system bezpieczeństwa. To jedyny punkt styku samochodu z asfaltem. Wybierając opony wyższej klasy możemy więc znacznie poprawić właściwości jezdne samochodu - ale są też inne sposoby.

Od opon oczekujemy jak najlepszych właściwości w określonym przez nas budżecie. Mają zapewnić jak najkrótszą drogę hamowania, jak najniższe zużycie paliwa i jak najmniej hałasować.
Jak więc dostać to wszystko i spróbować jeszcze przy tym zaoszczędzić? Można zacząć od wyboru tańszej alternatywy.

Opony Kormoran czy Firestone?

Opona niższej klasy, jak np. Kormoran Road również potrafi zapewnić przyzwoite osiągi, ale nie ma się co oszukiwać - producenci, którzy traktują cenę jako priorytet nie dysponują taką technologią, jak ci z czołówki.

Chcąc jak najlepszych osiągów za jak najmniej, najlepiej jest więc wybrać oponę klasy średniej, jak na przykład Firestone Roadhawk. Firestone to marka należąca do Bridgestone. Dzięki temu opony tej marki korzystają z technologii, które w klasie premium były kilka lat temu, ale dzisiaj nadal zapewniają świetne właściwości - a przy tym są trochę tańsze.

Jeśli nie chcemy iść jednak na kompromisy, do naszej dyspozycji pozostają marki premium. Modele takie jak Nokian Powerproof czy Pirelli P Zero kosztują dużo, ale zapewniają genialne osiągi. Indeksy prędkości nierzadko wynoszą tu 300 km/h, a nośność może wynosić nawet 760 kg.
To, za co płacimy w markach premium to właśnie technologia. Te firmy potrafią tworzyć setki mieszanek tylko po to, by wybrać z nich jedną, która zapewni najlepsze właściwości. To też te firmy dysponują wielkimi centrami badawczymi, które opracowują wzory bieżnika, rodzaje mieszanek, wzmocnienia i inne cechy opon.

Okazuje się jednak, że wybór opon odpowiedniej klasy to nie wszystko.

Zobacz więcj opon producentów Kormoran, Firestone, Nokian i Pirelli

Rozmiar opony a jej właściwości
Niemiecka organizacja ADAC od lat przeprowadza testy opon. Czasem wynika z nich, że dobry model klasy średniej może zachowywać się lepiej, niż podstawowy model klasy premium.
Tego moglibyśmy się akurat spodziewać, ale w 2020 roku organizacja ta przetestowała te same opony w różnych rozmiarach. Wyniki dobitnie pokazują, jaki wpływ na prowadzenie ma właściwy dobór rozmiaru opon.

Testowano opony w czterech rozmiarach:
• 195/65 R15
• 205/55 R16
• 225/45 R17
• 225/40 R18

Zgodnie z zasadami oznaczania opon, pierwsza wartość to szerokość podawana w milimetrach, druga to wysokość profilu liczona jako procent szerokości, a oznaczenie R17 oznacza rozmiar felg.
Z testów wynika, że większe koła, z niskoprofilowymi i szerszymi oponami mogą mieć o prawie 2 metry krótszą drogę hamowania! Opony 195/65 R15 potrzebowały na zatrzymanie ze 100 km/h 38,4 m, kiedy w 225/40 R18 wystarczyło 36,7 m.

Z drugiej jednak strony, węższe opony wykazywały w teście wyższą odporność na aquaplanning. Zjawisko to występowało w oponach 195/65 R15 dopiero przy 82,7 km/h, kiedy w 225/40 R18 już przy 71,4 km/h.

Za takim wynikiem przemawia sposób odprowadzania wody przez oponę. W szerszej oponie powierzchnia do odprowadzenia jest większa, przez co opona już przy niższej prędkości może nie być w stanie odprowadzić całości.

Ciekawym wynikiem jest też wpływ rozmiaru opon na ich trwałość. W przypadku wąskich opon letnich, przebieg, który opony były w stanie pokonać wynosił 30 000 km. Wybór szerszych opon oznaczał nawet o 4 tys. km większy przebieg.

Trzeba tu jednak pamiętać, że akurat na żywotność opon duży wpływ ma też samo wyważenie samochodu, ustawienie geometrii, styl jazdy kierowcy i wiele podobnych czynników.

Co z tego wynika?

Wybór nowych opon w tym samym rozmiarze i dopasowanie klasy producenta do naszego budżetu to najprostsza droga, którą można podążać przy zakupie nowego ogumienia.

Bardziej zaawansowani, świadomi kierowcy mogą jednak dobierać opony także względem rozmiaru, by dopasować zachowanie samochodu do swoich preferencji, modelu auta i stylu jazdy. Szersze opony i większe koła wydają się lepsze w większości sytuacji, ale mogą obniżać komfort, utrudniać prowadzenie w koleinach i obniżać granicę prędkości aquaplanningu.

Dlatego też warto wybierać świadomie, ale w ramach homologacji producenta samochodu.

Artykuł powstał ze wsparciem merytorycznym sklepu z oponami OponyProfi.pl

Materiały partnerów

11 sie 2020
Jeżeli mielibyśmy wskazać najważniejsze elementy podwozia, z pewnością wymienilibyśmy wśród nich amortyzatory. Są to części, które odpowiadają nie tylko za zwiększenie komfortu jazdy, ale również bezpieczeństwa. Warto, zatem posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat tych podzespołów. Dzięki...
29 lip 2020
Opony to właściwie nasz najważniejszy system bezpieczeństwa. To jedyny punkt styku samochodu z asfaltem. Wybierając opony wyższej klasy możemy więc znacznie poprawić właściwości jezdne samochodu - ale są też inne sposoby.Od opon oczekujemy jak najlepszych właściwości w określonym przez nas budżecie...
23 lip 2020
Standardowa umowa komunikacyjnego ubezpieczenia OC zapewnia ochronę ubezpieczeniową przez 12 miesięcy. W pewnych przypadkach możliwe jest skorzystanie z krótkoterminowego OC, które obowiązuje przez krótszy czas. Co warto o nim wiedzieć, na jak długo zawierana jest umowa i ile kosztuje taka ochrona...

Partnerzy medialni