Bieżące informacje z dróg Bielska-Białej i najbliższych okolic
Dodaj informację 518 176 078

GDDKiA unieważniła przetarg na zaprojektowanie i budowę odc. S-1 Mysłowice - Oświęcim

GDDKiA unieważniła postępowanie na wybór wykonawcy na zaprojektowanie i budowę S1 Mysłowice - Oświęcim. Decyzję taką podjęto chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r. Zdaniem GDDKiA uda się to osiągnąć poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta.

Postępowanie przetargowe

Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice - Oświęcim ogłoszono w październiku 2019 roku. Wtedy też ogłoszono postępowania na pozostałe dwa odcinki S1, tj. Oświęcim - Dankowice oraz Dankowice - Bielsko-Biała. W grudniu 2019 r. ogłoszono również przetarg na realizację powiązanej z S1 obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Dla tych trzech inwestycji podpisano w 2020 roku umowy z wykonawcami i obecnie trwają dla nich prace projektowe. Zgodnie z umową, dwoma odcinkami S1 (Oświęcim - Dankowice - Bielsko-Biała) pojedziemy w IV kw. 2023 r., a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 r.

Postępowanie na początkowy fragment S1 przeciągnęło się znacznie za sprawą rozpatrywania odwołań złożonych przez jednego z zainteresowanych wykonawców, którego 21 sierpnia 2020 r. GDDKiA wykluczyła z przetargu. Wykonawca, China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie, który zdaniem GDDKiA nie złożył jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie zostało uwzględnione, GDDKiA unieważniła wykluczenie chińskiej firmy i jednocześnie skierowała skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Katowicach. Sąd nie uwzględnił wniesionej przez GDDKiA skargi, umarzając 12 stycznia 2021 r. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r. uprawomocnił się.

Interes publiczny

Jednakże realizacja obecnego zakresu przetargu, w przyjętych terminach realizacji, jest w tym stanie faktycznym niecelowa i niezasadna. Odcinek Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, na dzisiaj, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków. Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły) zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi.

Dlatego też GDDKiA, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (za sprawą wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć) unieważniła postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Oświęcim.

Co dalej?

W obecnej sytuacji konieczne jest podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwa odrębne zadania:
1. Odcinek I/A Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia,
2. Odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) - Bieruń.

Zakres Odcinka I/A będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą techniczną oraz odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Długość drogi ekspresowej wyniesie 2,9 km, od km 10+000 do km 12+865, drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) ok. 2 km, a łącznika ok. 2,1 km. Ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44.

Priorytetowa realizacja odcinka Bieruń - Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia) z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegnie się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim. Dzięki temu ruch tranzytowy na kierunku północ - południe będzie mógł zostać skierowany poprzez przystosowaną do przenoszenia takich obciążeń drogę krajową nr 44 do istniejącego, tranzytowego układu komunikacyjnego (S1, A1), a z kierunku południe na zachód i wschód poprzez DK44 do autostrady A4.

Zakres Odcinka I/B (Mysłowice (Kosztowy Bieruń) będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 od km 0+000 do km 10+000 o długości 10 km wraz z 16 obiektami inżynierskimi, dwoma miejscami obsługi podróżnych (Lędziny Wschód i Zachód) oraz infrastrukturą techniczną. Dla tej części zadania zostanie przeprowadzone odrębne postępowanie przetargowe z 36-miesięcznym terminem realizacji (przy czym do czasu objętego projektowaniem wliczać będzie się okresy zimowe, a do czasu realizacji robót już nie). Jednocześnie wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji w ramach kryterium poza cenowego. W umowie zostanie uwzględniony termin pośredni oddania do ruchu jednej jezdni drogi ekspresowej S1 - w czasie 12 miesięcy od uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (kamień milowy). Pozwoli to na wcześniejsze uzyskanie przejezdności całej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, poprzez połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach z nowo wybudowanymi odcinkami tej drogi.

Autor informacji: 
Bielskie Drogi, pless.pl
Autor zdjęć: 
GDDKiA
 
 

Materiały partnerów

28 kwi 2021
Dbanie o własny samochód to dla niektórych osób sprawa nadrzędna. I słusznie, ponieważ ma to wpływ nie tylko na wygląd i estetykę pojazdu, ale także na bezpieczeństwo pasażerów. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie prezentuje nowy sklep internetowy Carstyle – multimedialny asystent wyboru najlepszych...
26 kwi 2021
Wiele osób boryka się z myślą - własny samochód czy komunikacja publiczna? Jest wiele czynników, które mogą wpłynąć na odpowiedź na to pytanie. Począwszy od miejsca zamieszkania, odległości od przystanku, oferty komunikacji miejskiej, po koszty eksploatacji auta czy częstotliwości przemieszczania...
16 kwi 2021
Przewożenie towarów, które wymagają niskich temperatur, może stanowić duże wyzwanie dla niewielkich przedsiębiorstw, których nie stać na zakup własnego samochodu z chłodnią. Jednak potrzeba jest matką wynalazku, a w odpowiedzi na te potrzeby powstały firmy oferujące wypożyczenie samochodów chłodni....
08 kwi 2021
Miniony rok odcisnął piętno w wielu sektorach gospodarki. Szalejąca pandemia wirusa grypy doprowadziła wielu przedsiębiorców do kryzysu, w wyniku którego zmuszeni byli zamknąć swoje firmy. Kryzys sięgnął również niektórych z branży TSL. Pod znakiem zapytania stanął transport międzynarodowy, kiedy...
11 Mar 2021
Obróbka metali może wykorzystywać różnorodne techniki i narzędzia, w zależności od tego, jaka ostateczna forma ma zostać uzyskana. Profesjonalna obróbka metalu jest niezbędna między innymi w procesie wytwarzania z niego drobnych i większych elementów urządzeń i maszyn. Ze względu na wymaganą...

Partnerzy medialni