Bieżące informacje z dróg Bielska-Białej i najbliższych okolic
Dodaj informację 518 176 078

[FOTO] Trwa drążenie czterech tuneli na S1 pomiędzy Milówką a Przybędzą

Budowa tzw. "obejścia Węgierskiej Górki", czyli brakującego odcinka drogi ekspresowej S-1, nabiera tempa. Obecnie trwa drążenie czterech tuneli pomiędzy Milówką a Przybędzą. Inne prace również są na zaawansowanym etapie.

- Zabezpieczyliśmy już skarpę czołową portalu TD-2, na którym zlokalizowane są tunele TD-2.1 i TD-2.2. Tunele znajdują się w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń. Teraz wznawiamy drążenie czwartego tunelu TD-2.2 położonego w ciągu jezdni w kierunku Żywca - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obecnie tunel TD-2.2 jest wykonany na długości ok. 16,5 m, a tunel TD-2.1 osiągnął już długość około 94 m w kalocie, 64 m w sztrosie. Na długości 61 m wykonany jest spąg. Na portalu południowym TD-1 pracownicy mają pełne ręce roboty przy drążeniu dwóch równoległych tuneli. W tunelu TD-1.1 jesteśmy już w górotworze na około 58 metrze. Tunel TD-1.2 na chwilę obecną ma długość około 14 metrów.

Tunel TD-1 będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia w kierunku na Zwardoń) o długości użytkowej ok. 834 m (technicznej ok. 850 m) oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia w kierunku na Żywiec) o długości ok. użytkowej 807 m (technicznej ok. 823 m). Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli wyniesie od 41 do 42 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Nachylenie tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosić będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym. 

Z kolei tunel TD-2 będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia w kierunku na Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia w kierunku na Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli wyniesie od 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadać będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosić będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.

Na budowie wykonano ponadto już 369 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Wykopy realizowane są również pod mosty drogowe w rejonie ul. Stromej oraz pod estakady w rejonie ul. Kasztanowej.

Trwają intensywne prace przy budowie zabezpieczeń skarp. Wykonywane są dreny wgłębne pod ściany i konstrukcje oporowe. Kontynuowano gwoździowanie na obiektach oporowych na ciągu głównym drogi, w rejonie węzła Przybędza, oraz w rejonie ul. Stromej. Zakończono wykonywanie kotew liniowych na murze oporowym w rejonie ulicy Nad potokiem. Zakończyliśmy też wzmacnianie podłoża palami VDW (Vor Der Wand - przed ścianą) na murze oporowym w pobliżu ul. Zielonej. Na murach oporowych wykonywane są również oczepy i montowane są panele prefabrykowane. Rozpoczęto także oblicowania elastyczne na trzech konstrukcjach oporowych. Na murach oporowych wykonywane są również oczepy i montowane są panele prefabrykowane. Rozpoczęto także oblicowania elastyczne na trzech konstrukcjach oporowych. Na tej trasie powstanie 10 murów oporowych i 9 konstrukcji oporowych oraz 7 ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 tys. m2.

Pełną parą realizowane są także prace przy wznoszeniu obiektów mostowych. W ramach tej budowy powstanie 3 mosty drogowe oraz 5 estakad o łącznej długości ponad 2,3 km. Najbardziej zaawansowane prace widać na węzłach Przybędza i Milówka, gdzie częściowo zabezpieczono skarpy oraz w rejonie ulic Stromej i Nad Potokiem, gdzie wykonano już oblicowanie skarpy. Zakończono zbrojenie i betonowanie części fundamentów i podpór pod mostem w ciągu ul. Zielonej oraz estakadą nad ul. Nad Potokiem. Na pozostałych obiektach również kontynuowane są prace budowlane.

Trwa budowa odwodnienia drogi. Zakończono montowanie dwóch prefabrykowanych zbiorników retencyjnych w okolicach tunelu w masywie Baraniej Góry przy wylocie południowym oraz w okolicach estakady pierwszej licząc od węzła Przybędza. Kontynuowana jest przebudowa sieci elektroenergetycznej. Aktualnie trwa przebudowa sieci wysokiego napięcia na linii relacji Żywiec-Rajcza. 

Miejsce: 
Węgierska Górka
Autor filmów: 
Bielskie Drogi
Autor informacji: 
Bielskie Drogi
Autor zdjęć: 
GDDKiA
 
 

Materiały partnerów

23 wrz 2021
Firma Jamat funkcjonuje na bielskim rynku od kilku lat. Niedługi okres wystarczył, by zwiększyła ona zakres swoich usług. Dzięki temu przedsiębiorstwo ma w ofercie nie tylko dobór i montaż paneli fotowoltaicznych, ale także instalację urządzeń grzewczych, klimatyzacji, wentylacji, magazynów energii...
21 wrz 2021
Rynek samochodów typu SUV jest niemal przepełniony różnego rodzaju lepszymi bądź mniej udanymi konstrukcjami. Nawet osoba interesująca się w pewnym stopniu motoryzacją może mieć problem z wybraniem auta dostosowanego do swoich potrzeb. Kto produkuje najlepsze SUVy? To bardzo subiektywne pytanie,...
21 wrz 2021
Przetłuszczające się włosy są prawdziwym wyzwaniem. Aby na dłużej zachowały świeżość, wiele kobiet decyduje się na częstsze mycie. Zdarza się, że nawet dwa razy dziennie... Jednak to błędne koło, którego należy się wystrzegać.Przetłuszczające się włosy są prawdziwym wyzwaniem. Aby na dłużej...
17 wrz 2021
Dzisiaj w prawie każdym gospodarstwie domowym znajduje się przynajmniej jeden samochód. Na co dzień to właśnie ten środek transportu w dużym stopniu ułatwia nam życie, gwarantując szybkie i bezpieczne przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Niestety, jak każda maszyna, nasze auto również może...
17 wrz 2021
Każda usterka w samochodzie jest odczuwalna dla domowego budżetu, jednak jedne mniej, drugie bardziej. Problemy z układem chłodzenia należą do tych drugich. Wielu kierowców uważa, że płyn chłodniczy to dodatek, któremu nie warto poświęcać zbyt wiele uwagi, ale to błąd. Nadmiernie przepracowany może...

Partnerzy medialni