Bieżące informacje z dróg Bielska-Białej i najbliższych okolic
Dodaj informację 518 176 078

[FOTO] Trwa drążenie czterech tuneli na S1 pomiędzy Milówką a Przybędzą

Budowa tzw. "obejścia Węgierskiej Górki", czyli brakującego odcinka drogi ekspresowej S-1, nabiera tempa. Obecnie trwa drążenie czterech tuneli pomiędzy Milówką a Przybędzą. Inne prace również są na zaawansowanym etapie.

- Zabezpieczyliśmy już skarpę czołową portalu TD-2, na którym zlokalizowane są tunele TD-2.1 i TD-2.2. Tunele znajdują się w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń. Teraz wznawiamy drążenie czwartego tunelu TD-2.2 położonego w ciągu jezdni w kierunku Żywca - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obecnie tunel TD-2.2 jest wykonany na długości ok. 16,5 m, a tunel TD-2.1 osiągnął już długość około 94 m w kalocie, 64 m w sztrosie. Na długości 61 m wykonany jest spąg. Na portalu południowym TD-1 pracownicy mają pełne ręce roboty przy drążeniu dwóch równoległych tuneli. W tunelu TD-1.1 jesteśmy już w górotworze na około 58 metrze. Tunel TD-1.2 na chwilę obecną ma długość około 14 metrów.

Tunel TD-1 będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia w kierunku na Zwardoń) o długości użytkowej ok. 834 m (technicznej ok. 850 m) oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia w kierunku na Żywiec) o długości ok. użytkowej 807 m (technicznej ok. 823 m). Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli wyniesie od 41 do 42 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Nachylenie tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosić będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym. 

Z kolei tunel TD-2 będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia w kierunku na Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia w kierunku na Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli wyniesie od 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadać będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosić będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.

Na budowie wykonano ponadto już 369 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Wykopy realizowane są również pod mosty drogowe w rejonie ul. Stromej oraz pod estakady w rejonie ul. Kasztanowej.

Trwają intensywne prace przy budowie zabezpieczeń skarp. Wykonywane są dreny wgłębne pod ściany i konstrukcje oporowe. Kontynuowano gwoździowanie na obiektach oporowych na ciągu głównym drogi, w rejonie węzła Przybędza, oraz w rejonie ul. Stromej. Zakończono wykonywanie kotew liniowych na murze oporowym w rejonie ulicy Nad potokiem. Zakończyliśmy też wzmacnianie podłoża palami VDW (Vor Der Wand - przed ścianą) na murze oporowym w pobliżu ul. Zielonej. Na murach oporowych wykonywane są również oczepy i montowane są panele prefabrykowane. Rozpoczęto także oblicowania elastyczne na trzech konstrukcjach oporowych. Na murach oporowych wykonywane są również oczepy i montowane są panele prefabrykowane. Rozpoczęto także oblicowania elastyczne na trzech konstrukcjach oporowych. Na tej trasie powstanie 10 murów oporowych i 9 konstrukcji oporowych oraz 7 ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 tys. m2.

Pełną parą realizowane są także prace przy wznoszeniu obiektów mostowych. W ramach tej budowy powstanie 3 mosty drogowe oraz 5 estakad o łącznej długości ponad 2,3 km. Najbardziej zaawansowane prace widać na węzłach Przybędza i Milówka, gdzie częściowo zabezpieczono skarpy oraz w rejonie ulic Stromej i Nad Potokiem, gdzie wykonano już oblicowanie skarpy. Zakończono zbrojenie i betonowanie części fundamentów i podpór pod mostem w ciągu ul. Zielonej oraz estakadą nad ul. Nad Potokiem. Na pozostałych obiektach również kontynuowane są prace budowlane.

Trwa budowa odwodnienia drogi. Zakończono montowanie dwóch prefabrykowanych zbiorników retencyjnych w okolicach tunelu w masywie Baraniej Góry przy wylocie południowym oraz w okolicach estakady pierwszej licząc od węzła Przybędza. Kontynuowana jest przebudowa sieci elektroenergetycznej. Aktualnie trwa przebudowa sieci wysokiego napięcia na linii relacji Żywiec-Rajcza. 

Miejsce: 
Węgierska Górka
Autor filmów: 
Bielskie Drogi
Autor informacji: 
Bielskie Drogi
Autor zdjęć: 
GDDKiA
 
 

Materiały partnerów

28 kwi 2021
Dbanie o własny samochód to dla niektórych osób sprawa nadrzędna. I słusznie, ponieważ ma to wpływ nie tylko na wygląd i estetykę pojazdu, ale także na bezpieczeństwo pasażerów. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie prezentuje nowy sklep internetowy Carstyle – multimedialny asystent wyboru najlepszych...
26 kwi 2021
Wiele osób boryka się z myślą - własny samochód czy komunikacja publiczna? Jest wiele czynników, które mogą wpłynąć na odpowiedź na to pytanie. Począwszy od miejsca zamieszkania, odległości od przystanku, oferty komunikacji miejskiej, po koszty eksploatacji auta czy częstotliwości przemieszczania...
16 kwi 2021
Przewożenie towarów, które wymagają niskich temperatur, może stanowić duże wyzwanie dla niewielkich przedsiębiorstw, których nie stać na zakup własnego samochodu z chłodnią. Jednak potrzeba jest matką wynalazku, a w odpowiedzi na te potrzeby powstały firmy oferujące wypożyczenie samochodów chłodni....
08 kwi 2021
Miniony rok odcisnął piętno w wielu sektorach gospodarki. Szalejąca pandemia wirusa grypy doprowadziła wielu przedsiębiorców do kryzysu, w wyniku którego zmuszeni byli zamknąć swoje firmy. Kryzys sięgnął również niektórych z branży TSL. Pod znakiem zapytania stanął transport międzynarodowy, kiedy...
11 Mar 2021
Obróbka metali może wykorzystywać różnorodne techniki i narzędzia, w zależności od tego, jaka ostateczna forma ma zostać uzyskana. Profesjonalna obróbka metalu jest niezbędna między innymi w procesie wytwarzania z niego drobnych i większych elementów urządzeń i maszyn. Ze względu na wymaganą...

Partnerzy medialni