bielskiedrogi.pl - Bieżące informacje z dróg powiatu bielskiego i najbliższych okolic.

Informacje

  • 29 listopada 2021
  • wyświetleń: 217

Opony zimowe. Czy warto założyć? Jakie ogumienie wybrać? – Podpowiadamy

Materiał partnera:

Po co? Na co? Dlaczego?

Polskie prawo oficjalnie nie reguluje konieczności zastosowania sezonowych opon w samochodach osobowych. Niektórzy uważają, że jeśli nie jeżdżą dużo, to śmiało mogą objeździć zimę na letnim ogumieniu. Wszak tak kiedyś robili nasi dziadkowie lub ojcowie i jakoś się dało. Nic bardziej mylnego.

Choć nie widać tego gołym okiem, na przestrzeni ostatnich kilku - kilkunastu lat, branża oponiarska mocno się rozwinęła. Nie chodzi tutaj nawet o nowych producentów, a nowoczesne technologie, które sprawiają, że opona dedykowana na konkretny sezon będzie się lepiej sprawdzać niż inne ogumienie. Skupmy się tutaj na oponach zimowych.

Czym dokładnie wyróżniają się opony zimowe? Co sprawia, że zdaniem fachowców to jedyny słuszny wybór na trudne, zimowe warunki pogodowe? - Niska temperatura zdecydowanie nie wpływa na oponę zimową tak, jak wpływa ona na oponę letnią. Będąc jeszcze bardziej precyzyjnym można śmiało powiedzieć, że poniżej 7 stopni Celsjusza, opona zimowa zyskuje szereg swoich właściwości - w przeciwieństwie do opony letniej. Bieżnik opony zimowej ma dużą liczbę głębokich rowków, a także tzw. lamelki (to nic innego jak różnokształtne nacięcia w oponie, które mają za zadanie kleić oponę do powierzchni. To właśnie lamele mają największy wpływ na

bezpieczeństwo w czasie jazdy po śniegu czy też nawierzchni oblodzonej. Wczepiają się w podłoże. Pozwalają, dzięki temu uzyskać optymalne osiągi w trudnych warunkach drogowych, z którymi niejednokrotnie musi zmierzyć się kierowca podczas zimy.

Wspomnieliśmy wcześniej o tym, że opony zimowe mają inny skład mieszanki gumowej niż opony letnie. Opona zimowa zachowuje elastyczność w niskich temperaturach i oferuje dużą przyczepność nawet na śliskiej nawierzchni. Dlatego też tak ważna jest wymiana opon letnich na zimowe, zapewniają one po prostu lepszą przyczepność, co jednoznacznie przekłada się na większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Nie ma złotego środka, ale warto próbować.

Rynek oferuje wiele rodzajów opon zimowych, a ich rozpiętość cenowa może przyprawiać o zawrót głowy. Nie ulega wątpliwości, że przeciętny kierowca nie ma bladego pojęcia o poszczególnych parametrach, które są jasne najczęściej tylko dla inżynierów. Inne opony powinien dobrać kierowca, który większość dystansu pokonuje w mieście. Jeszcze inny typ ogumienia powinien zastosować kierowca, który jeździ głównie na trasach, a jeszcze co innego powinno znaleźć się na kołach samochodu, który porusza się po terenach górskich, gdzie drogi są przeważnie utrzymywane na biało.

Opony całoroczne / tzw. wielosezonowe - to właśnie ten typ opon będzie optymalny dla kogoś, kto samochód traktuje budżetowo, nie pokonuje dużych dystansów (np. dojeżdża tylko kilka kilometrów do pracy i na zakupy). Takich kierowców jest wbrew pozorom całkiem sporo. Opony całoroczne wykorzystują kompromis między zimową i letnią mieszanką gumy. Dodatkowym atutem będzie fakt, że dwukrotnie w ciągu roku oszczędzamy kilkadziesiąt złotych na wizytę u wulkanizatora.

Opony na trasę - cechują się umiarkowaną twardością mieszanki gumy. Są cichsze niż opony dedykowane na śnieg i wolniej się ścierają. Dzięki zastosowaniu takiego ogumienia zimą jest szansa zaoszczędzić trochę na paliwie, bowiem samochód będzie spalać relatywnie mniej niż na bardzo miękkiej mieszance gumy (dedykowanej stricte na śnieg). Bieżnik takiej opony jest nastawiony na odprowadzenie wody i błota pośniegowego. Powyższe nie oznacza, że taka opona nie sprawdzi się na zaśnieżonej drodze, jednak nie będzie to tak dobre jak kolejny typ ogumienia,który pokrótce omówimy poniżej

Opony dedykowane na śnieg - największa możliwa do zastosowania mieszanka gumy. Bieżnik cechuje się sporą ilością lamelek, które świetnie sprawują się na śniegu. To typ ogumienia, który najszybciej się ściera i powoduje podwyższone spalanie samochodu. Często opony dedykowane na śnieg mają miejsce na dodatkowe metalowe kolce, które można wkręcić w oponę polepszając trakcję na lodzie i ubitym śniegu. Takie rozwiązanie jest w Polsce niedozwolone, ale już w krajach skandynawskich jest możliwe i bardzo popularne (np. Finlandia, Norwegia). To nad takim typem opon powinni pochylić się mieszkańcy terenów podgórskich i górskich.

Opony zimowe


Opony zimowe