Informacje
- 15 lutego 2022
- wyświetleń: 404
Ładunek ponadgabarytowy - czym się charakteryzuje i po co się z niego korzysta?
Materiał partnera:
Nie wszystkie elementy transportowe zawsze mają idealne wymiary spełniające normy i mieszczące się w widełkach dla poszczególnych pojazdów z całej floty przewozowej. Cała branża transportowa musiała więc stanąć na głowie i poszukać odpowiedniego rozwiązania, dzięki któremu sporej wielkości np. elementy konstrukcyjne będą mogły zostać przewiezione z punktu pierwszego do punktu drugiego bez konieczności rozbiórki towaru.
Dobrym rozwiązaniem okazał się transport ponadgabarytowy. Zajmują się nim jedynie najlepsze firmy transportowe, a to ze względu na konieczność przeprowadzenia go w sposób w pełni profesjonalny i spełniający wszystkie kryteria. Co należy wiedzieć o ładunkach nienormatywnych i jak wygląda cały proces ich przewozu?
Kiedy mamy do czynienia z ładunkiem ponadnormatywnym?
Standardowe ciągniki siodłowe, czyli pojazdy, na które większość z nas mówi “tiry”, są określane mianem największych dopuszczalnych na drogach publicznych pojazdów transportowych. Ich wymiary muszą być dokładnie sprecyzowane i nie mogą przekraczać określonych norm. Mowa tutaj mianowicie o długości nieprzekraczającej 16,5 metra, szerokości sięgającej 2,45 metra oraz wysokości maksymalnej wynoszącej 3 metry.
Każdy pojazd przekraczający chociaż jeden z tych wymiarów nie jest już prawnie dopuszczony do udziału w ruchu drogowym. Większe pojazdy to już te z grupy nienormatywnych, których poruszanie się po drogach publicznych jest możliwe tylko dzięki spełnianiu odpowiednich kryteriów i otrzymaniu zezwoleń.
Co przewozi się transportem ponadgabarytowym?
Przewóz ogromnych konstrukcji nie jest może codziennością na drogach w naszym kraju, ale od czasu do czasu możemy napotkać na taki właśnie proces. Oczywiście, transport takich elementów jest możliwy tylko na najszerszych drogach powiatowych bądź wojewódzkich. Niezależnie od szerokości drogi, zawsze mijając taki konwój powinniśmy zachować szczególną ostrożność i zbliżyć się tak jak to możliwe do prawej krawędzi drogi.
Artykuły przewożone przez zespół pojazdów nienormatywnych to przeważnie elementy konstrukcyjne dla elektrowni turbin wiatrowych, maszyny rolnicze i budowlane, a czasem nawet magazyny. Musimy sobie wyobrazić, że w skład takich ładunków wchodzą elementy, których masa całkowita wynosi ponad 42kg.
Przepisy i organizacja transportu ponadnormatywnego
Proces jakim jest transport ładunków ponadgabarytowych - https://enviogroup.com/ladunki/ladunki-ciezkie/ - uwarunkowany jest ogromem przepisów dotyczących samego sposobu przewozu, ale i organizacji ruchu drogowego. Dla poszczególnych ładunków powstało siedem rodzajów zezwoleń, wystawianych w zależności od nacisków osi, wymiarów czy masy całkowitej ładunku.
Niektóre z danych kategorii dotyczą elementów mogących zostać podzielonymi na kilka części, a jeszcze inne są przeznaczone dla ładunków niepodzielnych ze względu na wysokie koszty takiej czynności.
Zostaje jeszcze organizacja transportu. Trzeba wiedzieć, że nie każda droga publiczna nadaje się do przewozu takiego towaru. Nie chodzi tutaj jedynie o niewystarczającą szerokość drogi i dużą liczbę zakrętów, ale przede wszystkim o przeszkody uplasowane na wysokości. Plan przewozu musi omijać każdy wiadukt, estakadę czy linię przewodów elektrycznych.