Informacje

  • 18 lutego 2022
  • wyświetleń: 493

Pakiet mobilności 2022 dla busów - co czeka przewoźników w 2022 roku?

Materiał partnera:

Pakiet Mobilności powstał w celu ujednolicenia przepisów transportu drogowego w obrębie Unii Europejskiej. Systematycznie wprowadzane zmiany, wymuszają na przewoźnikach adaptację do nowych regulacji oraz obowiązków. Co ważne, uregulowania na rok 2022 obejmują również przewoźników, którzy obsługują pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony. Dzisiejszy artykuł prezentuje kluczowe zarządzenia w tej kwestii. Zapraszamy!

Pakiet mobilności 2022 dla busów - co czeka przewoźników w 2022 roku?


Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego



Pierwszym wyzwaniem dla transportu lekkiego jest uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Otrzymanie dokumentu wymaga spełnienia trzech pozycji:

  • 1. Wypełnienia wymagań rozporządzenia 1071/2009, które dotyczy stałej siedziby przedsiębiorstwa, zdolności finansowej, a także odpowiedniej reputacji i kompetencji zawodowych, czyli pozyskania Certyfikatu Kompetencji Zawodowych Przewoźnika Drogowego.
  • 2. Braku współpracy lub zatrudniania kierowców, względem których orzeczono zakaz wykonywania zawodu kierowcy.
  • 3. Spełnienia wszelkich wymogów dobrej reputacji.


Organem wydającym zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego jest Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Warto zaznaczyć, że zezwolenie nie posiada określonego terminu ważności.

rozliczanie-kierowcow-busow1


Licencja wspólnotowa



Kolejnym ograniczeniem dla właścicieli firm transportowych jest konieczność posiadania licencji wspólnotowej. Dokument potwierdza posiadanie wspomnianego wcześniej zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, co jest warunkiem koniecznym.

Licencja wspólnotowa zezwala na transport towarów w obszarze Unii Europejskiej, a jej koszt zależy od ważności okresu, o który wnioskuje przewoźnik. Organem wydającym dokument jest również Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Urządzenia rejestrujące



Ostatni przepis jest największą zmianą, zwłaszcza dla kierowców busów. Od lipca 2026 roku, wszystkie pojazdy transportu międzynarodowego, których dopuszczalna masa całkowita waha się od 2,5 do 3,5 tony, muszą zostać wyposażone w tachografy cyfrowe.

rozliczanie-kierowcow-busow2


To jednak nie koniec modyfikacji, ponieważ kierujący muszą przestrzegać przepisów o czasie jazdy, a także wymaganym odpoczynku kierowców. Takie nakazy Pakietu Mobilności stanowią unormowanie warunków pracy najlżejszych form logistyki towarów. Przeczytaj więcej o rozliczaniu delegacji kierowców na ocrk.pl.