Informacje
- 19 października 2022
- wyświetleń: 446
Wyciągarki do off-roadu i lawet - czym się charakteryzują?
Materiał partnera:
Wyciągarki to urządzenia o wielu zastosowaniach. W jednych pojazdach służą do wciągania wraku lub uszkodzonego pojazdu na lawetę, podczas gdy w innych mogą pomagać wyjechać z opresji uczestnikom np. rajdu off-roadowego. Podstawowy podział wyciągarek obejmuje modele różniące się przede wszystkim sposobem ich zasilenia. Na rynku znajdziemy warianty elektryczne, mechaniczne, hydrauliczne i ręczne. Poszczególne warianty mimo sporych różnic konstrukcyjnych służą do tego samego - wciągania i wyciągania pojazdów z tarapatów i załadowania ich na lawetę. Warto poznać je nieco bliżej.
Do czego służą wyciągarki?
Wyciągarki z reguły wiążemy wyłącznie z pracą lawety, która za jej pomocą wciąga na naczepę samochody (lub inne pojazdy), które nie mogą kontynuować jazdy na własnych kołach. Tak naprawdę jednak zastosowań wyciągarek jest znacznie więcej i wcale nie wiąże się ich wyłącznie z pracą zawodową. Wyciągarki wykorzystuje się także w off-roadzie, czyli hobbystycznej jeździe po bezdrożach, szczególnie tuż po opadach deszczu, kiedy to podłoże staje się szczególnie nieprzyczepne i trudne do pokonania. Takie warunki, co prawda preferowane przez wielbicieli off-roadu, wymagają niezwykle dużej wiedzy ze strony uczestników danego rajdu oraz dostępu do narzędzi i akcesoriów. Jednym z nich jest wyciągarka dostępna w sklepie Terenowiec https://terenowiec.pl/pl/481-wyciagarki-do-lawety
Urządzenie to montuje się bezpośrednio do ramy na przodzie pojazdu terenowego i składa się z kilku elementów zespolonych ze sobą w jedną, monolityczną całość. Podstawowym elementem jest silnik, który może być elektryczny, mechaniczny oraz hydrauliczny. Na rynku znajdziemy także (coraz mniej popularne) wyciągarki ręczne.
- Silnik elektryczny jest najpopularniejszy - pobiera energię bezpośrednio z akumulatora i działa na napięcie 12 V lub 24 V.
- Silnik hydrauliczny - jak sama nazwa wskazuje, energia generowana jest przez pompę hydrauliczną podłączoną do jednostki napędowej auta.
- Wyciągarki mechaniczne - pobierają energię bezpośrednio z silnika samochodu poprzez specjalne przekładnie.
- Wyciągarki ręczne - znacznie mniej popularne, gdyż do wyciągnięcia samochodu z opresji niezbędna będzie praca ręczna.
Wszystkie powyższe urządzenia mają swoje wady i zalety - warto je dopasować do sposobu użytkowania. Inne cechy musi mieć model do pracy przy lawecie, a inne do off-roadu.
Wyciągarki do lawety - podstawowe i najważniejsze parametry techniczne
Wszystkie wyciągarki do lawety oraz samochodów typu off-road są opisywane przez szczegółowe parametry, które definiują ich przydatność w konkretnym pojeździe. Podstawowym jest z całą pewnością uciąg, który wskazuje nam na to, jak dużą masę będzie w stanie „uciągnąć” podczas swojej aktywnej pracy. Producenci mogą ten parametr podawać zarówno jako kilogramy, jak i w funtach. Warto mieć na uwadze fakt, że waga ta nie powinna równać się wyłącznie masie naszego auta. Podczas wyciągania pojazdu z błota lub wody dochodzi także siła tarcia oraz fakt, że moc wyciągarki zmniejsza się zależnie od długości jej ramienia.
Istotna jest również moc silnika, która przeważnie wynosi od 6,8 KM do nawet niespełna 10 KM, a także redukcja wyrażania w postaci dwóch liczb, np. 265:1 oraz 463:1. Wyciągarka do lawety powinna działać jak najszybciej, istotna jest zatem także prędkość wciągania bez obciążenia i przy obciążeniu. Szybkie urządzenia mogą wciągać linę bez podłączonego pojazdu nawet prędkością 5,9 m/min, a przy obciążeniu - nawet 1,7 m/min. To bardzo ważny parametr - nie zawsze auto lawety mogą pozwolić sobie na długi postój w miejscu szczególnie uczęszczanym przez innych użytkowników dróg publicznych.