bielskiedrogi.pl - Bieżące informacje z dróg powiatu bielskiego i najbliższych okolic. bielskiemedia.pl

Reklama

Informacje

  • 22 listopada 2022
  • wyświetleń: 3050

[WIDEO] Przebili tunel! Wykonawca rozpocznie kolejny etap prac

We wtorek, 22 listopada nastąpiło przebicie całego pierwszego tunelu na budowie "obejścia Węgierskiej Górki". Dzięki temu długo wyczekiwana przez mieszkańców naszego regionu inwestycja będzie coraz bliżej zakończenia.



- 22 listopada przebiliśmy dwukomorowy tunel na drodze ekspresowej S-1 Przybędza - Milówka, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry. Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m. Do przebicia pierwszej nawy, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października. Dziś przebiliśmy drugą nawę, a tym samym cały tunel - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego tunelu. Będzie miał długość ok. 1000 m, a umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Drążony jest z obydwu stron. W nawie noszącej robocze oznaczenie TD2.1, w której będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do połączenia pozostało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie (TD2.2) na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m. Obydwa tunele powstają w technologii NATM - Nowej Austriackiej Metody Górniczej - dodała GDDKiA.

Przypomnijmy, projekt budowy "obejścia Węgierskiej Górki" obejmuje budowę obwodnicy miejscowości Węgierska Górka o długości 8,53 km, w ramach której powstaną dwa tunele - o długości 830 m i 980 m pod masywem Białożyński Groń.

- Droga połączy zrealizowany odcinek Żywiec - Przybędza z odcinkiem Milówka-Szare i stanowi ostatni etap budowy drogi ekspresowej S-1 (dawniej S-69) Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń (granica państwa), czyli trasy tranzytowej pomiędzy Polską a Słowacją (autostrada D3 po stronie słowackiej jest już oddana do ruchu). Dodatkowo w projekcie wybudowany zostanie również Obwód Utrzymania Drogi, w którym urządzone będzie Centrum Sterowania Tunelami (dwoma wybudowanymi w ramach niniejszego zadania oraz istniejącym tunelem w Lalikach) - napisał we wtorkowy poranek w mediach społecznościowych minister Grzegorz Puda.

Nowo budowana droga będzie miała przekrój 2x1 pasy ruchu (w tunelach i na odcinkach pomiędzy nimi 2x2) i będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś.

Jak przekazała GDDKiA, zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to prawie 52 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 60 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 55 proc. Do tej pory wykonano już 1,323 mln m3 wykopów i 224 tys. m3 nasypów, m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.

Pierwszą z czterech budowanych naw tuneli na S-1 Przybędza - Milówka przebito w październiku, o czym informowaliśmy w tym artykule.

mp / bielskiedrogi.pl

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.