Informacje

  • 14 marca 2023
  • wyświetleń: 10131

[FOTO] Rewolucja w sercu miasta? Tak mogą wyglądać ul. 3 Maja i Zamkowa

Odciążenie zatłoczonego centrum Bielska-Białej to jedno z najważniejszych zadań bielskiego samorządu. Miasto wykonało już w tym celu wiele ważnych kroków, przygotowywane są kolejne. Jedną z rozważanych koncepcji jest ograniczenie ruchu pojazdów na ulicach 3 Maja i Zamkowej.

Poglądowe wizualizacje traktu ulic 3 Maja i Zamkowej · fot. UM Bielsko-Biała


- Samorządowe plany uspokojenia ruchu w centrum Bielska-Białej sięgają kilkunastu lat wstecz. Stały wzrost liczby samochodów na ulicach od dawna daje się bielszczanom we znaki, jednak postępująca systematycznie rozbudowa sieci dróg okalających miasto pozwoliła wreszcie poważnie rozważyć możliwość wprowadzenia zmian, które odciążą najbardziej zatłoczone centralne ulice miasta - zauważa Urząd Miejski w Bielsku-Białej.

Mamy już dwie funkcjonujące od lat obwodnice - Północno-Wschodnią Obwodnicę Miasta, będącą częścią trasy S-1, oraz aleję gen. Władysława Andersa stanowiącą Śródmiejską Obwodnicę Zachodnią, która łączy drogę ekspresową S52 z drogą krajową nr 52. Dzięki ciągłemu poszukiwaniu środków unijnych i dotacji rządowych w ostatnich latach udało się rozbudować główne ulice wylotowe z miasta - Cieszyńską, Krakowską z Żywiecką, część Warszawskiej.

Kolejny element modernizowania miejskiego systemu dróg właśnie się urzeczywistnia. Na plac robót weszły ekipy drogowców rozpoczynające przebudowę ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego. W ramach inwestycji zostanie rozbudowany prawie 600-metrowy odcinek ulicy pomiędzy Rondem NSZZ Solidarność a Rondem Ofiar Katynia, zaś stary, wyeksploatowany wiadukt nad Linią Kolejową nr 139 zostanie zastąpiony nową konstrukcją.

Wiadukt na ul. Kwiatkowskiego w Bielsku-Białej - 08.2022 · fot. MZD Bielsko-Biała


Jednocześnie Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej zlecił opracowanie projektu pierwszego z dwóch odcinków przyszłej Północnej Śródmiejskiej Obwodnicy Bielska-Białej. Roboczo nazwany ulicą Nowopiekarską, pobiegnie przez zurbanizowaną, północną część miasta, aby połączyć ulicę Warszawską z Krakowską.

W pierwszym etapie gmina zamierza zbudować odcinek pomiędzy ul. Warszawską a Wyzwolenia i wyremontować pozostałą część zniszczonej z upływem czasu ulicy Warszawskiej - do węzła drogowego na drogę S-52. O środki na tę wielką inwestycję miasto będzie się ubiegać w ramach ogłoszonego przez Komisję Europejską programu FEnIKS 2021-2027 - Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Opracowywana jest również koncepcja budowy Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w rejonie dzisiejszego dworca PKP (po jego wschodniej stronie) wraz z budową parkingów dla przyjezdnych.

Centrum przesiadkowe niedługo w Bielsku-Białej - wizualizacje
Wizualizacje centrum przesiadkowego w Bielsku-Białej - wizualizacje · fot. MZD Bielsko-Biała


- Połączenie tych inwestycji z pozostałymi cząstkami miejskiej układanki drogowej pozwoli w przyszłości osiągnąć cel zasadniczy - odciążyć najbardziej zatłoczoną, centralną część Bielska-Białej - zwraca uwagę bielski magistrat.

- Jedną z rozważanych obecnie koncepcji jest wyprowadzenie części ruchu kołowego z ulic 3 Maja i Zamkowej. Jedno z pytań zapowiedzianego na 16 kwietnia br. referendum brzmi: Czy jesteś za ograniczeniem ruchu pojazdów na ulicach 3 Maja i Zamkowej na odcinku pomiędzy ul. Wałową a ul. gen. Władysława Sikorskiego, poprzez wprowadzenie na nich zakazu ruchu z dopuszczeniem autobusów, zaopatrzenia we wskazanych godzinach, TAXI, służb miejskich, mieszkańców bez alternatywnego dojazdu do zamykanego ciągu ulic, rowerów? - przypomina bielski Urząd Miejski.

Czy ta wizja się urzeczywistni, zdecydują bielszczanie, biorąc udział w referendum 16 kwietnia.

Na zdjęciach: poglądowe wizualizacje traktu ulic 3 Maja i Zamkowej, od zjazdu na ulicę Wałową do zjazdu z ulicy Sikorskiego/Sukienniczej, udostępnione dzięki uprzejmości Cavatina Holding S.A. Tak mógłby wyglądać ten fragment centrum, gdyby przyjąć bardziej radykalne rozwiązanie.

mp / bielskiedrogi.pl

źródło: UM Bielsko-Biała

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.