bielskiedrogi.pl - Bieżące informacje z dróg powiatu bielskiego i najbliższych okolic. bielskiedrogi.pl

Informacje

  • 26 maja 2023
  • wyświetleń: 3126

Najtrudniejsza inwestycja drogowa w województwie. Jakie są postępy?

Wykonanie rzeczowe na najtrudniejszej inwestycji drogowej w województwie śląskim - budowie "obejścia Węgierskiej Górki" - wynosi blisko 60% - informuje GDDKiA. Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 69%, a drogowe około 57%. Na odcinku o długości około 8,5 km powstaje pięć estakad i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km i dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km.

Najtrudniejsza inwestycja drogowa w województwie. Jakie są postępy?
Najtrudniejsza inwestycja drogowa w województwie. Jakie są postępy? · fot. GDDKiA


Dotychczas wykonano 1,433 mln m3 wykopów i 252 tys. m3 nasypów. Największe zakresy robót ziemnych zrealizowano w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.

- W październiku ubiegłego roku przebiliśmy już obie nawy w krótszym, ponad 830-metrowym, tunelu w północnej części trasy. Teraz trwa budowa obudowy zasadniczej oraz połączeń poprzecznych pomiędzy nawami tunelów, dwóch przejść i jednego przejazdu awaryjnego - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Kontynuowane jest drążenie dłuższego, kilometrowego tunelu położnego w południowej części odcinka. W nawie tunelu w kierunku Zwardonia do przebicia pozostało około 72 m, a w kierunku Bielska-Białej około 277 m. GDDKiA przewiduje, że jeśli warunki w górotworze nie pogorszą się, do przebicia pierwszej nawy na tym tunelu mogłoby dojść w połowie roku, a kolejnej na przełomie III i IV kwartału br. Tunele drążone są metodą NATM (z ang. New Austrian tunnelling method - piszemy o niej dalej).

Budowa "obejścia Węgierskiej Górki" - 27.04.2023 · fot. GDDKiA


- Przypominamy, że to w tym tunelu, w nawie w kierunku Zwardonia, doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu. W związku z tym, 25 maja 2021 roku Urząd Górniczy w Krakowie wstrzymał ruch zakładu górniczego pracującego na tej budowie, w części dotyczącej drążenia tej nawy. Wykonawca opracował i przedłożył program naprawczy oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie - zauważa inwestor.

- 4 listopada 2021 roku Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu. 10 listopada 2021 roku wznowiono drążenie w nawie. Prace rozpoczęły się od wzmocnienia górotworu przez wykonanie iniekcji cementowej oraz parasola ochronnego wykonanego z 44 rur o przekroju 114 mm i grubości 10 mm, oraz długości 15 m. Wstrzymanie robót miało wpływ na termin ukończenia prac w tym tunelu - dodaje GDDKiA.

Co się jeszcze dzieje na budowie? Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów. W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Na najdłuższej 940-metrowej estakadzie pozostało do wykonania 97 metrów ustroju nośnego. Planowane zakończenie wykonania ustroju nośnego przewidziane jest na koniec czerwca.

Budowa "obejścia Węgierskiej Górki" - 27.04.2023 · fot. GDDKiA


Na tej trasie powstanie również dziesięć murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 000 m2. Trwa rozbudowa istniejących węzłów Przybędza i Milówka i drogi zasadniczej, która będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy.

Umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż, o wartości prawie 1,4 mld złotych, GDDKiA podpisała 10 października 2019 roku z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 roku. W kwietniu GDDKiA podpisała aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji o 171 dni, czyli do 28 maja 2024 roku. Podpisanie aneksu jest następstwem uznania roszczenia wykonawcy w związku z epidemią COVID-19.



Zachęcamy do obejrzenia innych filmów nadsyłanych przez użytkowników, które można zobaczyć w dziale WIDEO. Jeśli chcesz być na bieżąco, zachęcamy do subskrypcji kanału YouTube Bielskie Drogi. Chcesz przesłać do nas film i podzielić się nim z innymi kierowcami? - Zapraszamy do kontaktu.

mp / bielskiedrogi.pl

źródło: GDDKiA

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.