Informacje
- 20 listopada 2023
- wyświetleń: 470
Wymiana rozrządu - jak i kiedy wymienić rozrząd?
Materiał partnera:
Coraz częściej słyszysz klekotanie lub grzechotanie podczas prowadzenia samochodu? To prawdopodobnie sygnały, że pora na wymianę rozrządu. Jakie jeszcze objawy informują nas o tym, że rozrząd jest do wymiany? Jak i kiedy się za to zabrać?
Mechanizm rozrządu - kiedy jest odpowiedni czas na jego wymianę?
Mechanizm rozrządu pełni kluczową rolę w każdym silniku tłokowym. Odpowiada za doprowadzenie ładunku do cylindra tegoż silnika i za odprowadzenie z niego spalin. Gdy rozrząd zaczyna szwankować, zdecydowanie zmniejsza się komfort jazdy, nie mówiąc już o kwestiach bezpieczeństwa. Lepiej nie zwlekać z wymianą rozrządu, jeśli nie chcemy, aby problemy narastały i pojawiały się kolejne usterki, będące pokłosiem wadliwego mechanizmu. Im dłużej będziemy odkładać wizytę u mechanika, tym wyższe koszty poniesiemy. A zatem do dzieła!
Na początek warto upewnić się, że sygnały wysyłane nam przez nasz pojazd rzeczywiście dotyczą wadliwej pracy rozrządu. Oczywiście możemy zgłosić się z tym bezpośrednio do mechanika, jednak doświadczony kierowca również nie powinien mieć problemów z oceną sytuacji. Auto z wadliwym rozrządem zaczyna zużywać więcej paliwa, daje się wyraźnie odczuć spadek mocy silnika. To z pewnością zmiana, która powinna nas zaniepokoić. Oprócz zwiększonego zużycia paliwa, zarejestrujemy też intensywne zużycie oleju silnikowego. Samochód zaczyna poza tym pracować dużo głośniej, co pewnie z łatwością zauważą też nasi pasażerowie. Charakterystyczne są wówczas metaliczne dźwięki, takie jak wspomniane klekotanie, które dają się we znaki szczególnie na zimnym silniku. Jest jeszcze jeden specyficzny objaw wadliwego rozrządu, który powinien przypieczętować diagnozę, mianowicie dymienie z rury wydechowej.
Wymiana rozrządu - kiedy do mechanika?
Połowa sukcesu za nami i stwierdziliśmy już, że mamy kłopot z rozrządem. Należałoby jeszcze ustalić, co w rozrządzie się zepsuło lub zużyło. Być może zawór się wypalił i stracił szczelność, pękają sprężyny zawrotowe lub obluzowały się trzonki zaworów prowadnic. Każda z tych przyczyn jest możliwa, najczęściej jednak wszystko wynika z zużycia różnych elementów, głównie paska rozrządu. To właśnie wymiana paska zębatego jest działaniem najczęściej zalecanym w przypadku szwankowania rozrządu. Tym bardziej, że jego zerwanie może doprowadzić do kompletnego zniszczenia silnika samochodowego. Warto pamiętać, że w zależności od typu auta i silnika, za wymianę paska rozrządu w warsztacie samochodowym trzeba zapłacić co najmniej kilkaset złotych, a wielu przypadkach nawet kilka tysięcy. Nie da się ukryć, że wiele osób bierze sprawy we własne ręce i samodzielnie, w prosty sposób wymienia pasek. Jeśli mamy odpowiednie umiejętności oraz zaopatrzyliśmy się w potrzebne części zamienne, nie powinno to stanowić dla na większego wyzwania. Części zamienne z łatwością zamówimy w sklepie internetowym z kompletnymi zestawami pasków rozrządu różnego typu. Taką ofertę znajdziemy na przykład na stronie sklepu Autofixer, poprzez którą mamy również kontakt telefoniczny z dostępnym do godzin wieczornych mechanikiem. Strona pozwala także na sprawdzenie czy wybrane przez nas elementy zamienne są kompatybilne z naszym modelem samochodu i umożliwia sprowadzenie elementów dopasowanych do pojazdu, niezależnie od modelu czy rocznika.
O czym pamiętać przy wymianie rozrządu i po nim?
Wymiana rozrządu to operacja, która z pewnością czeka nas w życiu nieraz. Każdy producent zaleca zresztą częstotliwość, z jaką należy to robić w przypadku danego auta. Wymiana paska zębatego powinna nastąpić nie później niż po 5 latach eksploatacji pojazdu. Warto pamiętać, że przy wymianie paska, należy zaopatrzyć się także w inne elementy mechanizmu rozrządu, które wymagają wymiany na nowe. Dotyczy to rolek napinających, uszczelek i śrub montażowych. Ważne jest, aby zadbać o odpowiednie napięcie paska, a przy okazji również wymianę oleju silnikowego.