Informacje

  • 20 stycznia 2024
  • wyświetleń: 524

Przewóz kabotażowy - co to jest kabotaż?

Materiał partnera:

Kiedy państwa europejskie otworzyły granice i umożliwiły swobodny przewóz osób, dóbr i usług (na przykład w ramach Unii Europejskiej), pojawiła się potrzeba organizacji różnego rodzaju transportów. Firmy specjalizujące się w spedycji działają nie tylko stacjonarnie, ale realizują także zlecenia dotyczące przemieszczania ładunków na terenie innych krajów.

co to jest kabotaz


Kabotaż w transporcie - przykłady:

  • firma przewozowa z Polski przewozi towary z Polski do Włoch i następnie wykonuje przewóz kabotażowy, czyli przewozi towary z Mediolanu do Florencji,
  • autobus z Niemiec przewozi pasażerów do Francji, a później realizuje trasę z Paryża do Marsylii i z powrotem,
  • statek frachtowy dostarcza towary z Chin do portu w Antwerpii w Belgii, a następnie przewozi część tych towarów do innych belgijskich portów.


Przewóz kabotażowy



Zasady regulujące przewóz kabotażowy mogą być różne w poszczególnych krajach czy obszarach geograficznych. Transport międzynarodowy towarów i pasażerów to ważna część gospodarki wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej. Konkurencja ta tym rynku jest coraz większa, dlatego w Unii Europejskiej funkcjonują szczegółowe zasady kabotażu, zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 w sprawie wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowego przewozów drogowych we wszystkich krajach UE.

Każdy przewoźnik realizujący usługi międzynarodowe na terenie UE musi zaopatrzyć się w unijną licencję transportową. Z taką licencją, po zakończeniu lub częściowym zakończeniu przewozu ładunku do danego państwa, może w ciągu 7 dni wykonać maksymalnie trzy przewozy kabotażowe z rzędu tym samym pojazdem. Jeśli natomiast do kraju unijnego pojazd wjechał bez ładunku, to można wykonać nim maksymalnie jeden przewóz kabotażowy w ciągu 3 dni od momentu przekroczenia granicy. Powyższe zasady często określane są jako pakiet mobilności.

Szczegóły dotyczące realizacji przewozu kabotażowego regulowane są przez indywidualne przepisy danego kraju. Dotyczą one m.in. warunków umowy przewozu, norm wagi i wymiarów pojazdu, czasu pracy i odpoczynku kierowcy, kwestii podatkowych, a także wymagań związanych z przewozem ładunków niektórych kategorii.

Do wykonywania przewozów kabotażowych na przykład do Włoch, Niemiec czy Francji konieczne są:

  • list przewozowy dla każdej usługi kabotażowej,
  • faktury za usługi kabotażowe, które już zostały wykonane,
  • międzynarodowy list przewozowy CRM zawierający informację o tym, kiedy nastąpił rozładunek w państwie przyjmującym, oraz numer rejestracyjny pojazdu.


Ubezpieczenie kabotażowe



Oprócz licencji zezwalającej na przewóz ładunku samochód wykonujący usługi transportowe na terenie obcego kraju musi mieć zawartą odpowiednią polisę. Ubezpieczenie kabotażowe, czyli szczególny rodzaj ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, chroni przed szkodami, które mogą powstać w związku z przewozem towarów lub pasażerów na terenie innego państwa niż to, w którym pojazd jest zarejestrowany.

Jeśli samochód wykorzystywany do tego typu usług nie ma aktualnej polisy kabotażowej, przedsiębiorca może dostać mandat, a w przypadku zaistnienia szkody będzie musiał ponieść koszty jej naprawy.

Transport kabotażowy



Kabotaż w transporcie drogowym nie tylko otwiera możliwości realizacji przewozów poza krajem, ale także jest świetnym sposobem na optymalizację tras. Łączenie kabotażu z międzynarodówką pozwala w znaczny sposób zwiększyć wydajność transportu, eliminując puste przejazdy. Sprawnie działający system kabotażowy to świetny sposób nie tylko na oszczędności finansowe i czasowe, ale także na ograniczenie emisji spalin. Firmy transportowe realizujące zlecenia międzynarodowe dostosowują się do obowiązujących zasad, co widać w praktyce. Łączenie przewozu ładunków krajowych i zagranicznych to ważna część tego biznesu.