
Najpopularniejsze
- 31 lipca 2024
- wyświetleń: 18749
Nieoficjalnie: trasa S-1 traci swoją przepustowość. Arteria w planach do rozbudowy
Za kilka lat droga ekspresowa S-1 na Żywiecczyźnie wyczerpie swoją przepustowość, tak wynika z najnowszych, nieoficjalnych analiz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział Katowice. Nasz portal dotarł do materiałów przekazanych przez GDDKiA do Ministerstwa Infrastruktury, które wskazują odcinki drogi ekspresowej S-1 w województwie śląskim, będące na granicy przepustowości. Jednym ze wskazanych fragmentów jest prawie 8-kilometrowy (7,7km) odcinek ekspresówki między węzłem Żywiec Soła, a węzłem Przybędza, który został oddany do użytku kierowców w styczniu 2007r. Droga w tym miejscu ma przekrój jednojezdniowy o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdą stronę.

Według analiz GDDKiA konieczność zmiany przekroju drogi, czyli rozbudowy ekspresówki do przekroju dwujezdniowego, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę wystąpi już w roku 2030. Jest to ciekawa zmiana narracji, gdyż do tej pory katowicki oddział GDDKiA zapewniał, że żywiecki odcinek S-1 nie wykazuje wyczerpania się przepustowości i konieczności rozbudowy. W artykule z dnia 25.09.2023r możemy wyczytać że:
Brak ujęcia rozbudowy S-1 na tym odcinku do przekroju docelowego 2x2 w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) wskazuje na efektywne działanie GDDKiA. Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020 dla S-1 na odcinku Żywiec - Zwardoń nie wykazują obecnie na wyczerpanie się przepustowości istniejącego jednojezdniowego przekroju drogi ekspresowej, a pojawiające się niedogodności w sąsiedztwie węzłów zasadniczo wynikają z parametrów lub ograniczeń na sieci pozostałych dróg publicznych.
Najtrudniejsze i najkosztowniejsze elementy tego odcinka S-1 realizowane są już w układzie docelowym - dwujezdniowym. Na odcinku Przybędza - Milówka w dwujezdniowym układzie powstaje 4,8 km część tego odcinka budowanej drogi S-1. Udostępnienie do użytkowania tzw. obejścia Węgierskiej Górki i przeprowadzenie pomiarów ruchu po ustabilizowaniu się rozkładu ruchu w regionie stanowić będzie podstawę do podjęcia decyzji o ewentualnej rozbudowie na odcinku Żywiec Soła - Przybędza, czy też realizacji kolejnych elementów infrastruktury dróg krajowych. Nasze analizy wskazują, że pierwsza weryfikacja natężeń ruchu powinna nastąpić nie wcześniej niż po GPR 2040.
Źródło artykułu.
Najtrudniejsze i najkosztowniejsze elementy tego odcinka S-1 realizowane są już w układzie docelowym - dwujezdniowym. Na odcinku Przybędza - Milówka w dwujezdniowym układzie powstaje 4,8 km część tego odcinka budowanej drogi S-1. Udostępnienie do użytkowania tzw. obejścia Węgierskiej Górki i przeprowadzenie pomiarów ruchu po ustabilizowaniu się rozkładu ruchu w regionie stanowić będzie podstawę do podjęcia decyzji o ewentualnej rozbudowie na odcinku Żywiec Soła - Przybędza, czy też realizacji kolejnych elementów infrastruktury dróg krajowych. Nasze analizy wskazują, że pierwsza weryfikacja natężeń ruchu powinna nastąpić nie wcześniej niż po GPR 2040.
Źródło artykułu.
Zagadnienie wyczerpywania się przepustowości poszczególnych odcinków S1 na śląsku było tematem często poruszanym w branży drogowej m.in. w tym artkule, lub poniższym filmie:
Co ciekawe, najnowsze analizy, oparte również na Wynikach Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) 2020 wskazują na konieczność uruchomienia procedur przygotowawczych do zmiany przekroju już w 2025 roku, a wykonanie zmiany przekroju drogi (rozbudowę) w 2030 roku, by zapewnić jej odpowiednią przepustowość.

Jeżeli zostanie zapewnione finasowanie dla Inwestycji, w przyszłym roku powinny ruszyć pierwsze prace przygotowawcze, których efektem będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie rozbudowę drogi ekspresowej S-1 Żywiec-Przybędza do przekroju dwujezdniowego, o dwóch pasach ruchu w każdą stronę.
Uwagę zwraca także fakt, że obecnie budowany odcinek S-1 Przybędza-Milówka (tzw. Obejście Węgierskiej Górki) jest realizowany w zmiennym przekroju tj. 1x2 na odcinku Przybędza-Tunele, pomiędzy tunelami 2x2, a na odcinku tunele-Milówka znowu w przekroju 1x2. Czy za kolejne kilka lat, czeka nas kolejna rozbudowa dalszych odcinków S-1 na Żywiecczyźnie? Odpowiedź nasuwa się sama.
ZOBACZ TAKŻE

[FOTO] Gabiony na naprawianej S-1 w Lalikach zostały uszkodzone. To kolejne działanie wandali?

Gorący temat[FOTO] GDDKiA podsumowuje dotychczasowe prace na budowie S-1. Kiedy pojedziemy "ekspresówką"?

[WIDEO] Co słychać na budowie drogi ekspresowej S-1? Najnowsze nagranie

Jest kluczowa decyzja. Budowa ostatniego z odcinków drogi S-1 staje się faktem!

[WIDEO] Budowa drogi ekspresowej S-1 z perspektywy paralotni. Nowe wideo z komentarzem

[WIDEO, FOTO] Jak wygląda koniec roku na budowie drogi S-1? Najnowsze zdjęcia
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.