Najpopularniejsze

  • 27 listopada 2024
  • wyświetleń: 156

Remonty dróg - jak usuwa się koleiny?

Materiał partnera:

Stan dróg wpływa nie tylko na komfort jazdy, lecz także na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Jeśli na trasie pojawią się znaczne ubytki lub odkształcenia utrudniające swobodne manewrowanie, zwiększa się ryzyko kolizji lub wypadków. Kiedy dochodzi do powstania kolein i jak można je usunąć?

roboty drogowe


Zdecydowana większość polskich dróg ma nawierzchnię asfaltową. Z czego wynika taka popularność asfaltu? Z kilku istotnych zalet tego materiału. Konstrukcje drogowe i konstrukcje powierzchni przemysłowych pokryte asfaltem są stosunkowo trwałe, ciche, bezpieczne, a przy tym tanie w budowie.

Niestety nawierzchnie asfaltowe mają jedną znaczącą wadę - z czasem mogą pękać lub ulegać odkształceniom. O odkształceniach mówimy wtedy, gdy na drogach pojawiają się wgniecenia albo koleiny.

Dlaczego na drogach tworzą się koleiny?



Dlaczego dochodzi do powstawania kolein? Koleiny zazwyczaj są następstwem długotrwałego i jednocześnie znacznego obciążenia drogi. Tworzą się m.in. w miejscach, w których nawierzchnia jest narażona na duże naprężenia, np. przed skrzyżowaniami, na postojach pojazdów ciężarowych i na poboczach oraz na trasach, po których poruszają się ciężkie samochody, w tym TIR-y, cysterny czy lawety. Mogą się pojawiać również na obszarach narażonych na przegrzanie nawierzchni, znaczne opady i niskie temperatury.

Naprężenia, nadmierne obciążenia i przegrzania asfaltu prowadzą do wypychania mieszaniny asfaltowej z toru jazdy, czyli prosto mówiąc do tworzenia się kolein.

roboty drogowe


Jak naprawia się koleiny?



Koleiny są wyjątkowo niebezpieczne dla uczestników ruchu drogowego. Dlaczego? Ponieważ utrudniają manewrowanie. Jeśli samochód poruszający się z większą prędkością wpadnie w koleinę, może nagle zmienić tor jazdy i tym samym doprowadzić do kolizji lub wypadku. Ponadto podczas opadów w koleinach zbiera się woda negatywnie wpływająca na przyczepność.

Jak przeprowadza się remonty dróg, w których powstały koleiny? Roboty drogowe zaczyna się od frezowania nawierzchni, czyli usuwania wierzchniej warstwy asfaltu przy użyciu specjalistycznych urządzeń - frezarek gąsienicowych lub kołowych. Frezarki wyposażone są we frezy zamontowane na ruchomym bębnie. Bęben obracając się, stopniowo zrywa starą nawierzchnię do określonej głębokości - od kilku do nawet kilkunastu centymetrów.

Budownictwo drogowe wykorzystuje frezowanie, bo to precyzyjna, szybka i efektywna metoda, która pozwala na uzyskanie równomiernego profilu nawierzchni. Dodatkowo jest również ekologiczna, ponieważ umożliwia ponowne wykorzystanie zużytych kawałków asfaltu.

Na tym jednak prace remontowe się nie kończą. Drugi etap to położenie nowych warstw mas asfaltowych z wykorzystaniem rozściełaczy, a trzeci to wyrównanie i zagęszczenie nawierzchni przy użyciu walców drogowych. Na koniec na wyremontowanej drodze maluje się oznaczenia poziome i dopiero wtedy oddaje się ją do użytku.

Szukasz firmy, dla której budowa dróg to codzienność? Zależy Ci na znalezieniu przedsiębiorstwa zajmującego się remontami, w tym usuwaniem kolein albo wynajmującego specjalistyczne maszyny? Sprawdź ofertę Radpol: https://rad-pol.pl