Bieżące informacje z dróg Bielska-Białej i najbliższych okolic
Dodaj informację 518 176 078

Jak poprawić widoczność na drodze? Praktyczne sposoby i podpowiedzi

Mała widoczność na drodze, czy to z powodu warunków zmniejszonej przejrzystości powietrza, czy nieodpowiedniego oświetlenia jezdni i pobocza, może być przyczyną wypadków. Niebezpieczeństwo stwarzają również miejsca, w których trudno włączyć się do ruchu z powodu zasłaniających drogę krzaków, zaparkowanych aut lub elementów architektury. W jaki sposób poprawić widoczność, a tym samym poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu?

Lustra drogowe

Lustra drogowe to urządzenia BRD, które umieszcza się, gdy elementy takie jak np. słupy, drzewa, krzaki czy stojące przy drodze budynki, ograniczają widoczność kierującym pojazdami. Znajdują zastosowanie m.in.

  • na skrzyżowaniach dróg i ulic osiedlowych;
  • na wyjazdach z posesji;
  • na przystankach komunikacji zbiorowej, które usytuowane są na łukach dróg (torów) lub ulic;
  • na drogach wewnętrznych w zakładach produkcyjnych, obiektach handlowych itp.

Wyróżniamy dwa rodzaje luster drogowych:

  • okrągłe U-18a,
  • prostokątne U-18b.

Przy ograniczonej widoczności trudno bezpiecznie włączyć się do ruchu. Lustra eliminują martwe punkty i poprawiają bezpieczeństwo. Trzeba jednak zwrócić szczególną uwagę, by były odpowiednio ustawione i nie zniekształcały obrazu – w przeciwnym razie nie tylko nie spełniają swojego zadania, ale stwarzają zagrożenie. Dobrej jakości produkt możemy kupić już za 258,30 zł (cena na dzień publikacji artykułu, źródło: kategoria “Lustra drogowe” w sklepie Znakowo.pl). Jest to naprawdę niewiele w porównaniu z korzyściami wynikającymi z takiego rozwiązania. 

Elementy odblaskowe

Ważne z punktu widzenia poprawy widoczności na drodze są również punktowe elementy odblaskowe. Mogą występować samodzielnie lub stanowić uzupełnienie oznakowania poziomego (podłużnego i poprzecznego).

Punktowe elementy odblaskowe mają na celu ostrzeganie, prowadzenie i informowanie kierowców o miejscach i odcinkach dróg szczególnie niebezpiecznych.

  • Żółte elementy odblaskowe stosowane są do oznakowania czasowych zmian organizacji ruchu, np. przy robotach drogowych.
  • Białe i czerwone odblaski stosowane są w stałej organizacji ruchu; czerwone wyznaczają prawą krawędź jezdni, natomiast białe – wydzielają pasy ruchu, mogą być montowane również na rondach, wysepkach, progach zwalniających.

Sprawdzają się przede wszystkim w nocy, w warunkach niedostatecznej widoczności, np. podczas deszczu, mgły, a także na słabo oświetlonych drogach.

Oświetlenie na drodze, sygnalizacja przenośna i lampy ostrzegawcze

Poprawie bezpieczeństwa na drodze w warunkach niedostatecznej widoczności, sprzyja także właściwe oświetlenie drogi. Jest to szczególnie ważne, gdy w pasie drogowym prowadzone są roboty, a na odcinku drogi obowiązuje zmiana organizacji ruchu. W takich sytuacjach stosuje się m.in. następujące urządzenia BRD:

  • sygnalizację przenośną;
  • drogowe lampy zmierzchowe;
  • oświetlenie tymczasowe.

Odblaskowe znaki drogowe

Lica znaków drogowych muszą spełniać odpowiednie wymagania w zakresie odblaskowości i barwy. Duża luminacja powoduje, że znak dostrzegalny jest nawet z dużej odległości. To bardzo ważne, ponieważ dzięki temu kierowcy mogą dostrzec go odpowiednio wcześnie i właściwie zareagować.

Na tarczach znaków stosuje się folie odblaskowe I i II generacji.

  • Na znakach z grupy wielkości mini (MI), małych (M) i średnich (S) można stosować folie odblaskowe I generacji.
  • Na znakach z grupy wielkości dużych (D) i wielkich (W) stosuje się folie odblaskowe II generacji.
  • Folie II generacji stosuje się zawsze dla niektórych znaków ostrzegawczych, zakazu i informacyjnych:
  • A-7 (ustąp pierwszeństwa),
  • B-2 (zakaz wjazdu) i B-20 (stop),
  • D-6 (przejście dla pieszych), D-6a (przejazd dla rowerzystów), D-6b (przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów).

Oznaczanie obiektów w skrajni drogi

Różne obiekty znajdujące się w skrajni drogowej i ulicznej, takie jak np. podpory budynków, poręcze mostowe, budynki, wystające murki przepustów czy drzewa powinny być wyraźnie oznaczone. Do poprawienia ich widoczności wykorzystuje się elementy architektury drogowej i urządzenia BRD.

  • Do oznaczania drzew, które znajdują się w skrajni drogi, stosuje się folię odblaskową z poziomymi pasami białymi i czerwonymi o szerokości 250 mm.
  • Niektóre obiekty w skrajni oznacza się tablicami U-9a i U-9b.
  • Urządzenia bramowe U-10  stosowane są w celu wskazania maksymalnych gabarytów pojazdów, które nie spowodują uszkodzenia obiektu na drodze i uprzedzenia kierujących o występowaniu obiektów ograniczających skrajnię pionową poniżej 4,5 m.
  • Do oznaczania skrajni drogi wykorzystuje się również tablice U-21.

Materiały partnerów

23 wrz 2021
Firma Jamat funkcjonuje na bielskim rynku od kilku lat. Niedługi okres wystarczył, by zwiększyła ona zakres swoich usług. Dzięki temu przedsiębiorstwo ma w ofercie nie tylko dobór i montaż paneli fotowoltaicznych, ale także instalację urządzeń grzewczych, klimatyzacji, wentylacji, magazynów energii...
21 wrz 2021
Rynek samochodów typu SUV jest niemal przepełniony różnego rodzaju lepszymi bądź mniej udanymi konstrukcjami. Nawet osoba interesująca się w pewnym stopniu motoryzacją może mieć problem z wybraniem auta dostosowanego do swoich potrzeb. Kto produkuje najlepsze SUVy? To bardzo subiektywne pytanie,...
21 wrz 2021
Przetłuszczające się włosy są prawdziwym wyzwaniem. Aby na dłużej zachowały świeżość, wiele kobiet decyduje się na częstsze mycie. Zdarza się, że nawet dwa razy dziennie... Jednak to błędne koło, którego należy się wystrzegać.Przetłuszczające się włosy są prawdziwym wyzwaniem. Aby na dłużej...
17 wrz 2021
Dzisiaj w prawie każdym gospodarstwie domowym znajduje się przynajmniej jeden samochód. Na co dzień to właśnie ten środek transportu w dużym stopniu ułatwia nam życie, gwarantując szybkie i bezpieczne przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Niestety, jak każda maszyna, nasze auto również może...
17 wrz 2021
Każda usterka w samochodzie jest odczuwalna dla domowego budżetu, jednak jedne mniej, drugie bardziej. Problemy z układem chłodzenia należą do tych drugich. Wielu kierowców uważa, że płyn chłodniczy to dodatek, któremu nie warto poświęcać zbyt wiele uwagi, ale to błąd. Nadmiernie przepracowany może...

Partnerzy medialni