Wideo

  • 25 sierpnia 2025
  • wyświetleń: 3795

[FOTO] Udostepnią nowy fragment drogi ekspresowej S-1. Ale nie dla wszystkich pojazdów

Na poniedziałek 25 sierpnia zaplanowane jest oddanie do użytku 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S-1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Ponadto kierowcy będą mogli również pojechać nowym 600-metrowym odcinkiem DK44 - obwodnicy Oświęcimia.

Fragment drogi S-1, który zostanie oddany do użytku - 25.07.2025 · fot. GDDKiA
Fragment drogi S-1, który zostanie oddany do użytku - 25.07.2025


Przypomnijmy, jak już informowaliśmy w sierpniu, nowy odcinek drogi ekspresowej S-1 nie będzie dostępny dla wszystkich pojazdów.

Do czasu ukończenia budowy sąsiednich fragmentów "ekspresówki, czyli Oświęcim - Bieruń i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 - nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Wynika to z organizacji ruchu na DK44 w Oświęcimiu. Kierowcy wyjeżdżając z tego miasta oraz z Brzezinki i Pław poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach, dojadą do S-1.

Kierowcy będą mogli skorzystać też z nowego fragmentu obwodnicy Oświęcimia - od S-1 do ul. wojewódzkiej w Pławach · fot. GDDKiA
Kierowcy będą mogli skorzystać też z nowego fragmentu obwodnicy Oświęcimia - od S-1 do ul. wojewódzkiej w Pławach


Z kolei jadąc od strony S-1, opuszczą ekspresówkę na węźle Oświęcim i dojadą do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogli przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.

Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami ze względu na remonty drogowe realizowane przez władze powiatu oświęcimskiego. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S-1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.

Droga ekspresowa S-1 od węzła Oświęcim w Jedlinie do Dankowic · fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S-1 od węzła Oświęcim w Jedlinie do Dankowic


Na ukończonym, blisko 16-kilometrowym odcinku S-1 Oświęcim - Dankowice wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada, dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt oraz kładka dla pieszych).

Na tym fragmencie droga ekspresowa S-1 składa się z dwóch jezdni. Na każdej z nich zlokalizowane są po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy oraz pasy awaryjne o szerokości po 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są szerokim na 12 m pasem rozdziału, na którym w przyszłości będą mogły powstać trzecie pasy ruchu na każdej z jezdni. Nośność nawierzchni jezdni zaprojektowano tak, aby przenosiła obciążenia 11,5 tony na oś.

Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok) · fot. GDDKiA
Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok)
  • Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok)
  • Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok)
  • Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok)
  • Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok)
  • Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok)
  • Na budowanej drodze S-1 kierowcy mogą już korzystać z nowego węzła Bielsko-Biała Hałcnów (dawniej suchy Potok)


Kiedy do użytku zostaną oddane pozostałe fragmenty drogi ekspresowej S-1? Według planu ma się to stać do końca bieżącego, 2025 roku. Pierwszy odcinek to Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S-1 w kierunku granicy ze Słowacją, a drugi - Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Trzeba jednak dodać, że tam GDDKiA planuje udostępnienie do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44, przy czym przewiduje, że całkowite zakończenie prac nastąpi w trzecim kwartale 2026 roku.

Z kolei w połowie 2027 roku GDDKiA planuje zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S-1, tj. Mysłowice - Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S-1 od Mysłowic do Bielska-Białej.

mp / bielskiedrogi.pl

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.