bielskiedrogi.pl - Bieżące informacje z dróg powiatu bielskiego i najbliższych okolic.

Reklama

Informacje

  • 17 lutego 2020
  • wyświetleń: 4086

Chińczycy zbudują S-1 z Mysłowic do Oświęcimia?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na budowę prawie 13 km nowej drogi ekspresowej wraz z ponad 2 km obwodnicy Bierunia.10 października 2019 roku ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S-1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą.

14 lutego GDDKiA otworzyła oferty na pierwszy z nich, odcinek od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)


Wpłynęło 9 ofert. Ofertę z najniższą ceną (752 088 656,47 zł) złożyła China State Construction Engineering Corporation Limited, a najwyższa, złożona przez Strabag Sp. z o.o., opiewa na kwotę 885 863 996,13 zł.

GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 767 703 146,00 zł brutto. Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji. Wszystkie odcinki S-1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule "projektuj i buduj". Teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty.

Droga ekspresowa S-1 połączy Pyrzowice (A-1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D-3.Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S-52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S-1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A-1.

Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A-1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S-1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli "osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń". Przedłużeniem drogi ekspresowej S-1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D-3 relacji Żylina - Skalite.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S-1 Lotnisko - Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (16 grudnia ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S-1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowę podpisaliśmy 10 października 2019 r.).

Kalendarium:

  • 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji
  • 10 października 2019 r. - ogłoszenie przetargu
  • 14 lutego 2020 r. - termin składania i otwarcia ofert
  • kwiecień 2020 r. - planowane zawarcie umowy
  • 2021 - 2023 - planowany okres budowy


Źródło: GDDKiA Katowice

Chińczycy zbudują S-1 z Mysłowic do Oświęcimia
fot. materiały prasowe: GDDKiA

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.