Informacje
- 14 czerwca 2024
- wyświetleń: 5790
[FOTO] Czerwcowy raport z budowy drogi S-1. Na jednym z odcinków postęp prac wynosi 75%
Trwa budowa drogi ekspresowej S-1 na trzech odcinkach - od węzła Oświęcim do Dankowic, od Dankowic do węzła Suchy Potok oraz "obejścia Węgierskiej Górki". Na ostatnim z nich zaawansowanie prac osiągnęło ponad 75%, z czego dla prac mostowych - ponad 95%.
Budowa drogi ekspresowej S-1 na odcinku od Mysłowic do Bielska-Białej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że dla odcinków Kosztowy II - Bieruń oraz Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. - Przewidujemy, że decyzje zostaną wydane w 3. kwartale bieżącego roku, co umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych - podaje GDDKiA.
Wartość umów na wszystkie cztery odcinki to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S-1 na odcinku od węzła Kosztowy do węzła Bieruń przypada w październiku 2025 roku, odcinka Bieruń - Oświęcim - w grudniu 2024 roku, z kolei już budowanych części "ekspresówki" z węzła Oświęcim do Dankowic oraz od Dankowic do węzła Suchy Potok to odpowiednio czerwiec 2025 roku oraz sierpniu 2024.
- Jednak z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S-1 od Mysłowic do Oświęcimia oraz z uwagi na zidentyfikowane problemy i przeszkody realizacyjne dla odcinka Dankowice - węzeł Hałcnów, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID (dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia) i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców - podaje GDDKiA.
Budowa S-1 pd Przybędzy do Milówki z zaawansowaniem 75%
Kolejnym realizowanym odcinkiem trasy ekspresowej S-1 jest tzw. obejście Węgierskiej Górki. 10 października 2019 roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka. Dopuszczenie do ruchu tego odcinka "ekspresówki" przewidywane jest w 2025 roku.
Przypomnijmy, S-1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku a także dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Zaawansowanie prac na tym odcinku S-1 osiągnęło ponad 75%, z czego dla prac mostowych - ponad 95%. Na większości obiektów mostowych pozostały już tylko prace wykończeniowe i zamontowanie wyposażenia.
- Niebawem rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy zasadniczej tunelu w masywie Białożyński Groń w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca. Stało się to możliwe dzięki przetransportowaniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w trzy godziny przebyła ponad 3-kilometrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu, prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia, mamy już wykonane prawie 230 m obudowy zasadniczej - relacjonuje GDDKiA.
W pierwszym tunelu w masywie Barania o długości ok. 830 m, w obu nawach, skończyliśmy betonowanie obudowy wewnątrz tunelu. Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowalnych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach GDDKiA szacuje na ponad 65%.
- Jesteśmy także blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych. Na realizowanej inwestycji o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa - 2,30 km, a droga jednojezdniowa - 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku zlokalizowanym między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic (L1) na węźle Milówka o dł. 0,45 km. Do wykonania pozostało ok. 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka (za wyjątkiem L1). Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej „SMA” na całym odcinku drogowym - podsumowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.