Informacje
- 22 lipca 2024
- wyświetleń: 1328
Parkomaty nie bez wad? Ratusz wyjaśnia, jak z nich korzystać
Parkometry zapewne ułatwiają życie kierowcom. Gorzej, gdy wykazują liczne wady. Na takie uwagę zwrócił jeden z radnych, który zainterweniował w tej sprawie w Ratuszu.
Sprawę parkometrów do poboru opłat za parkowanie pojazdów w Bielsku-Białej poruszył miejscowy radny Jerzy Sawiński. Jak zauważył, niektóre urządzenia nie funkcjonują należycie: załączona instrukcja obsługi jest mało czytelna i skomplikowana; często opóźnienia reakcję; parkometry nie przyjmują monet, zauważył także brak synchronizacji wykonania opłaty z poleceniami wskazanymi w aplikacji.
- Ponadto numer rejestracyjny zaparkowanego pojazdu uniemożliwia wpisanie "rejestracji" następnego samochodu. Kolejną niedogodnością jest polecenie "naciśnij 1", które wprowadza niejednokrotnie użytkownika w zakłopotanie - nie wynika z niego jasno, że zwolni się ostatni numer poprzedzającego pojazdu i "okienko" będzie puste, co dopiero umożliwia czynności wykonania opłaty. Mankamenty powyższe odczuwają zwłaszcza seniorzy. Komunikaty w aplikacji powinny być czytelne i zrozumiałe. Wobec powyższego proszę o wprowadzenie ułatwień w zakresie obsługi aplikacji do parkometrów, tak aby korzystanie z niej miało charakter intuicyjny - zaapelował przedstawiciel mieszkańców.
Jeśli chodzi o kwestię instrukcji użytkowania parkometrów, to Przemysław Kamiński, zastępca prezydenta Bielska-Białej poinformował, że zainstalowane w bielskiej strefie płatnego parkowania parkomaty posiadają instrukcję, która jest wyświetlana bezpośrednio na ekranie urządzenia i podpowiada użytkownikowi krok po kroku jakie ma do dyspozycji opcje i co należy wykonać aby wykupić bilet parkingowy.
- Umieszczona natomiast na froncie każdego urządzenia naklejka zawiera istotne informację takie jak: kiedy pobierane są opłaty, cennik opłat za postój, adres serwisu wraz z numerem telefonu, adres Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej oraz informację gdzie znajduje się najbliższy parkomat w razie awarii danego urządzenia, przy którym stoi klient. Ponadto użytkownik może wybrać w urządzeniu opcję zakupu biletu, opłaty wezwania, skorzystać z informacji miejskich lub uzyskać szczegółowe informacje o stawkach, opłatach i innych szczegółach związanych z SPP - wyjaśnił wiceprezydent.
Odniósł się także do kwestii dotyczącej opóźnionej reakcji urządzenia informuję, iż jest to urządzenie pracujące na baterii, dlatego też nie ma możliwości zastosowania w nim super wydajnego procesora, do tego urządzenia te korzystają z sieci GSM, z którą muszą się połączyć, przesłać i odebrać dane a następnie je przetworzyć.
- W Bielsku-Białej wykonawca zastosował technologię pay&go, gdzie maszyna każdorazowo odpytuje serwer czy na wprowadzony pojazd jest aktywne parkowanie, czy ma przedłużyć to parkowanie, czy też zacząć je od nowa. Ta procedura niestety wydłuża cały proces, ale dzięki temu klient może korzystać z dodatkowych funkcjonalności i ułatwień - podał Kamiński.
Przedstawiciel Ratusza podkreślił także, że wszystkie urządzenia zlokalizowane w strefie płatnego
parkowania przyjmują monety.
- Może natomiast zdarzyć się sytuacja, że parkomat nie przyjmie jakiejś monety, ale związane jest to najczęściej z czułością jego aparatury rozpoznającej bilon. W takim przypadku moneta, która odbiega od wzorca czy to przez jej wagę, czy też kształt (przetarcia, zagięcia, brud, mokre lub zapiaszczone monety) nie jest akceptowana przez parkomat i zostaje zwrócona klientowi - wyjaśnił.
Co do zgłoszonej niedogodności związanej z opcją - „naciśnij 1” dotyczy ona sytuacji, gdy klient próbuje dokonać zakupu biletu i wprowadza swoje dane w momencie, gdy poprzednia operacja zakupu biletu nie została sfinalizowana. Urządzenie wówczas przez kilka sekund celowo „oczekuje” na jej dokończenie a następnie przechodzi w tryb wygaszenia. O konieczności wybudzenia urządzenia informuje naklejka umieszczona bezpośrednio nad ekranem o treści: „Wybudź parkomat dowolnym klawiszem i postępuj zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. Do wyboru opcji używaj klawiatury znajdującej się pod ekranem”. Ponowne uruchomienie urządzenia poprzez dowolny klawisz a następnie wciśnięcie opcji „naciśnij 1” pozwoli na aktywowanie okienka wprowadzenia numeru pojazdu co dopiero umożliwi czynność wykonania opłaty.
- Chcę podkreślić, iż zainstalowane w Bielsku-Białej parkomaty w zbliżonej albo identycznej konfiguracji, znajdują się w kilkunastu miastach w Polsce i kilkuset strefach płatnego parkowania na świecie. Działają one w tych miejscach na podobnych co w naszym mieście zasadach od wielu lat i nie stwarzają przedstawianych problemów. Informuję ponadto, iż w przypadku problemów z obsługą parkomatów, ich użytkownicy mogą każdorazowo zwrócić się o pomoc do dyżurujących na parkingach miejskich kontrolerów opłat parkingowych MZD lub uzyskać telefoniczną informację od pracowników Działu Parkingów i Strefy Płatnego Parkowania pod nr. tel. (033) 472 60 00 wew. 300 - radzi zastępca prezydenta Bielska-Białej.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu bielskiedrogi.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.